ADETCA, els Teatres Públics de Barcelona i l’Associació d’actors i actrius de Catalunya encaren una temporada de reactivació
ADETCA, els Teatres Públics de Barcelona i l’Associació d’actors i actrius de Catalunya encaren una temporada de reactivació

El teatre català aixeca el teló amb una cartellera potent com a punt de partida de la recuperació del públic perdut per les restriccions

La presentació de la temporada teatral 2021-2022 té el punt culminant amb la Gala Catalunya Aixeca el Teló, però cada any, el mateix dia se celebra la roda de premsa en la qual ADETCA fa balanç de l’anterior temporada i mostra els projectes, tan teatrals com relacionats amb el dia a dia de l’associació marcats pel constant aprenentatge i les reivindicacions del sector. Aquest any la roda de premsa es va dur a terme el 6 de setembre a les 11:30 a la Sala Mompou de la seu d’SGAE a Catalunya amb l’assistència dels representants de l’organització de la Gala, els Teatres Públics de Barcelona i l’Aapdec, de la Generalitat de Catalunya, la Diputació i també membres de la junta i socis d’ADETCA.

 

 

 

 

 

UN BALANÇ DE RESISTÈNCIA

La temporada 2020-2021 ha estat un exercici de resistència per les sales i teatres, les productores i les companyies, de tota Catalunya: la xifra d’espectadors arriba a 1.450.330, un 17,4% per sota de la temporada anterior i un 43,5% per sota de la temporada 2018-2019, prèvia a la pandèmia.

En comparació amb la temporada anterior, s’han realitzat 185 espectacles i 3.099 funcions més. També els espectacles de les sales de proximitat han iniciat aquesta recuperació que augura el sector: aquesta temporada han augmentat un 12,3% la recaptació i han conservat pràcticament els mateixos espectadors. Pel que fa a les produccions de la cartellera, un 74% han sigut catalanes i un 60% dels espectacles d’autoria catalana. Un 44% dels espectacles han estat en català i un 28% en castellà.

Davant d’aquestes xifres, la presidenta d’ADETCA, Isabel Vidal, ha reiterat que “l’obstinació en lluitar per estar oberts demostrada aquesta passada temporada ha donat com a resultat més feina per més artistes, creadors i equips tècnics i de producció, sumat a un esforç enorme de gestió de la incertesa i dels aforaments, i una bossa d’ajuts que s’han demostrat imprescindibles mentre hi hagi restriccions”.

En el seu balanç de dades s’han presentat algunes curiositats. Per exemple, si en 29 anys d’existència d’ADETCA el millor mes teatral ha estat sempre entre desembre i gener, aquest any ha estat el juliol, un fet provocat per la hiperactivitat al voltant del Festival Grec, a qui des de l’entitat s’agraeix la proesa i per a qui es reclamen els recursos necessaris per tal que esdevingui l’esdeveniment cultural més important d’Europa durant el juliol.

També, amb les dades de les capitals amb cartelleres més potents i organitzades com Madrid, i també de la resta d’Europa i el món, els teatres catalans han assolit el rècord mundial d’espectadors: l’espectacle Nada es imposible del Mago Pop ha estat el més vist a tot el món; el Liceu ha estat el teatre líric amb més públic; la Sala ARS ha estat la sala de proximitat rècord amb Crimen Perfecto, programat al Teatre Gaudí, l’espectacle de proximitat més vist.

Tornant a la realitat, dura però optimista, segons Vidal: “les dades ens indiquen que en una temporada de restriccions i tancaments, de pors i de contenció de les inversions en noves produccions, el públic ens ha respost i encoratjat a reivindicar la necessària presència del teatre i de l’activitat cultural”.

És per això que des d’ADETCA es conclou que d’una banda, el teatre, conjuntament amb la resta d’arts, ha estat una porta d’aire fresc pel públic, que ha respost amb escreix malgrat les circumstàncies; d’altra banda, que si es treballa conjuntament es poden assolir els instruments necessaris per a un sistema teatral equilibrat; i finalment que cal donar passes fermes cap al 100% d’aforament, reivindicant que les activitats culturals en teatres i a l’aire lliure són segures i que, amb els nivells actuals de vacunació s’ha de permetre que una activitat regeixi els seus índexs d’ocupació per la capacitat d’interessar al públic.

Per tot això, la presidenta de l’entitat ha llançat un missatge clar: “mentre no puguem assolir el 100% d’ocupació, continuarem necessitant ajuts extraordinaris”. És per això que ha conclòs dient que “volem mostrar una imatge de plena normalitat en l’entrar en un espai cultural al més aviat possible, i com a mínim cal disposar d’aquest aforament total”.

APRENENTATGES I REIVINDICACIONS

L’embat de la pandèmia va tocar de ple al sector de les arts escèniques durant l’any passat i va provocar que en la darrera edició de Catalunya Aixeca el Teló es fixés l’objectiu d’obrir els teatres i les sales per donar feina als artistes, autors i equips de productores i companyies, i per reivindicar la cultura com a bé essencial. Aquest any, l’objectiu serà recuperar el públic que s’ha perdut des de l’inici de la Covid-19: la temporada 2018-2019 les xifres acumulades situaven l’assistència als teatres de Barcelona en 2.565.500 espectadors i una recaptació de 64,5 milions d’euros. Dues temporades després, havent superat el primer impacte per la pandèmia i gestionat amb èxit els tancaments i restriccions, el sector comença a enfocar la recuperació.

L’etapa que s’engega ara té, segons ADETCA, tres prioritats. Una immediata i vital que és aconseguir els aforaments complets, ja que conviure amb les mesures ajuda a superar les pors i a normalitzar el consum. L’altra, l’increment de pressupost al 2% en aquest proper any, d’ajuda en les polítiques al consum i al treball de públics: prorrogant i ampliant més enllà de Barcelona el projecte Bonus Cultura i impulsant campanyes de comunicació que activin el consum teatral. La recuperació dels teatres sense activitat i impedir que se’n tanquin més, I, finalment, el reconeixement que cal afrontar un debat profund del sector amb l’administració, per posar en marxa el tan necessari pla integral de les arts escèniques, dotat pressupostàriament per poder fer-lo efectiu.